2016. február 25., csütörtök

Petite pain au chocolat - expressz croissant tészta



A croissant tésztája az alapja egy másik  nagy francia klasszikusnak: ez  a petite pain au chocolat, cuki kis leveles-vajas-élesztős tekercsek, a belsejükben étcsokival.

Az expressz házi leveles-vajas tésztát már régóta csinálom,  de ezeréves tervem, hogy egyszer nekiállok a croissantnak. Ahhoz, hogy  reggel legyen épp langyos a tejeskávé mellett, mert úgy az igazi,  kiszámolgattam, hogy kb. hajnal kettőkor kellene kezdenem a műveletsort. Nos, ennyire nem vagyok megszállott, ezért a croissant akkor esélyes, ha majd egyszer krónikus álmatlanság gyötör - bár természetesen a Népek helyesléssel fogadták az ötletet, és biztosítottak arról, hogy ha van reggelire langyos házi croissant, akkor lehet, hogy hajlandóak hétvégén akár tíz előtt is felkelni.

Addig is kénytelenek beérni  ezzel az expressz változattal: ugyanaz a brutális vajas-élesztős-leveles tészta, csak kicsit felgyorsítva, viszont éjszaka a hűtőben még dolgoznak az összetevők, és reggel nagyon gyorsan kész vannak a befejező műveletek, csak a tészta átmelegedésére kell várni. (és nem kell kettőkor felkelni hozzá...)

A lényeg a gyorsaság, hogy ne melegedjenek át az összetevők, és az, hogy mindig csak épp a szükséges mennyiséggel lisztezzünk alá-fölé a tésztának, hogy ne nehezítsük el.
A víz mennyisége a liszt minőségétől is függ, az itt leírtnál az eredeti recept kicsit többet tartalmazott, de ennyi nekem pont elég volt: a tésztának könnyen kezelhetőnek kell lenni, de nem szabad túlságosan ellágyítani sem.



Hozzávalók: (12 darabhoz)

25 dkg liszt (tegyük be egy órára a hűtőbe vagy akár a mélyhűtőbe  előtte)
2  gr szárazélesztő (kb. egy kávéskanál) vagy 4 gr friss élesztő
1,5 dkg cukor
3 gr só
1,2 dl jeges víz
25 dkg hideg vaj
6 dkg étcsoki
1 tojás, egy csipet sóval felverve
mandulapehely vagy jégcukor

A hideg lisztet tálba szitáltam. A közepébe mélyedést készítettem, beleszórtam a cukrot, a szárazélesztőt, 2 evőkanálnyi vizet meglangyosítottam,  összekevertem a cukorral és az élesztővel, és pár percig állni hagytam. A vajat addig vékony szeletekre vágtam, elkevertem a liszttel, majd hozzáadtam  a jeges vizet  és a sót,  a tésztát gyorsan kézzel összegyúrtam. (Nem baj, ha ekkor még kicsit darabos a vaj a tésztában, lényeg a gyorsaság.) 20 percig folpackban a hűtőben pihentettem.

A pihentetés után lisztezett munkalapon, felülről is enyhén lisztezve, hogy ne ragadjon kb. 20x45 cm-es téglalappá nyújtottam.

Az alsó, keskenyebbik széle felől felhajtottam a tészta egyharmadát, rá felülről a felső harmadát, így egy 20 cm cm széles 15 cm magasságú téglalapot kaptam, ezt balról jobbra még félbehajtottam. (Azaz  lett egy kb.  10x8 centis, tömzsi tésztatéglám.)
Ezt újra kinyújtottam az előbbi méretre, úgy kezdve, hogy a 10 centis szélek legyenek alul-felül  (megint lisztezve), és ugyanígy hajtogattam. 

Betettem 20 percre a hűtőbe. 

Ismét kinyújtottam és  hajtogattam ugyanúgy, mint az előbb, kétszer ismételve, és ezután egy éjszakára a hűtőbe raktam.

Reggel a tésztát két részre vágtam, külön-külön 30x20 cm-es téglalappá nyújtottam és  5x20 cm-es csíkokra vágtam. A tésztacsíkok egyik rövidebbik  végére felkockázott csokit szórtam, itt kezdtem a felcsavarását a tésztának, félúton szintén szórtam rá kevés csokit és teljesen feltekertem, úgy, hogy a tésztacsík másik vége a tekercs aljára kerüljön.

A kész tekercseket egymástól tisztes távolságban tepsire raktam és egy órát hagytam kelni-átmelegedni. Ezután a felvert tojássárgájával kentem, megszórtam mandulával és 220 fokra előmelegített sütőbe raktam. A sütő hőfokát rögtön visszavettem 190 fokra és kb. 30 percig sütöttem a sütiket.

A receptet ezen a blogon találtam.







1 megjegyzés:

"saját levében" írta...

Nagyon szép, a fotó is!

Related Posts with Thumbnails