2016. február 23., kedd

Kókuszos-kesus csirkecurry



Aki rendszeres olvasója a blognak és benéz a facebook-oldalra is, az tudja, hogy nálunk az olasz vonal mellett nagyon mennek a fűszeres, indiai kaják, és top 5-ben van a csirke tikka masala ( fűszeres-csípős-paradicsomos szósszal) és a mughlai csirke (fűszeres-mandulás szósszal). Mindkettőt gyakrabban csinálom, mint bármilyen pörköltet, talán még a csilis bab, ami a fűszeres-csípős egytálétel vonalon labdába rúghat.

Nademost.

Hát ez a curry - Sri Lanka-i eredetű - az eddigiek legeslegjobbja. Lehet hogy kicsit rémisztő a sokféle fűszer, de semennyire se bonyolult az elkészítése, csak szépen sorba kell menni: fűszerzés, kesu-kókusz, átsütés, majd még minden hozzávalót zutty elkeverni és készre főzni.
Annyira elcsépelt azt mondani hogy ízorgia, pedig az.

Én pedig most csinálok a hétvégén  4 adag fűszerkeveréket, meg 4 adag kesu-kókusz pasztát, lefagyasztom, és akkor bármikor 5 perc munkával kész van. 

Annyira jó, hogy még a naan kenyeret is elfelejtették reklamálni hozzá, megették rizzsel.

Fűszerek: az édesköménymagon kívül bármi beszerezhető egy nagyobb multiban, az édesköménymagot pedig az Auchanban vettem. 

Kókusztej: tegyük előtte pár órára hideg helyre, ekkor a konzerv felnyitásakor felül lesz a sűrűbb krém, ebből kanalazzunk a mártáshoz, maradékból meg legyen egy kis kókusztejes panna cotta például.

A receptet itt találtam, de a családot megkíméltem a petrezselyemgyökér nagyvonalú használatától, bár szerintem nagyon belefér az ízvilágba. A lehetetlen mennyiségeket (mennyi lehet vajon 1/4 tk. szegfűbors, ha egy szegfűbors legalább kétszer akkora mint egy normál borsszem...?!) próbáltam valahogy ésszerűvé alakítani, részben becsléssel, de szerintem jól ment.

Hozzávalók:
1 kg csirkehús (én vegyesen használtam felsőcombot és mellet, utóbbit a fiatalság miatt, combból egyértelműen finomabb)

só és bors
5 dkg gyömbér lereszelve
4 gerezd fokhagyma, lereszelve
4 szem szegfűszeg
1-1 csapott kk. édeskömény-mag, koriandermag, római kömény, kurkuma és cayennebors
6 zöld kardamom
5 szem egész szegfűbors
3 ek. citromlé
5+5 dkg kesudió (ha sózott, ne adjunk az ételhez több sót, vagy csak utólag sózzuk)
3 ek.kókuszreszelék

4 dkg vaj
2 nagyobb fej vöröshagyma
1 ek. paradicsomsűrítmény (a tubusosat használom az Aldiból)
kisujjnyi fahéj
7 dl húsleves
5 ek. sűrű kókusztej
5 dkg kesudió 

A csirkét picit sóztam (mert sós kesut használtam), borsoztam, és jól belemasszíroztam a gyömbért és a fokhagymát.
A szegfűszeget, édesköménymagot, római köményt, koriandert, a kardamomból kiszedett magokat és  a szegfűborsot serpenyőben folyamatosan  kevergetve átpirítottam, mikor illatozni kezdtek, gyorsan mozsárba szórtam és porrá törtem. Hozzáadtam a kurkumát és a cayenne borsot, majd elkevertem a fűszerkeveréket a citromlével, beleforgattam a húst és egy órára a hűtőbe tettem.

A serpenyőben megpirítottam a kesut, majd a kókuszreszeléket (ez pillanatok alatt kész,vigyázni kell) és botmixerrel a kesuból 5 dekát pürésítettem a kókuszreszelékkel.

A vajat megforrósítottam, a csirkecombokat -  először bőrével lefelé - pár percig pirítottam, megfordítottam, hozzáadtam a felkockázott csirkemellet is, fehéredésig pirítottam, majd kiszedtem a serpenyőből, félreraktam.
Az apróra vágott vöröshagymát a zsiradékon megdinszteltem, hozzáadtam a paradicsompürét, a fahéjat is pár percre, majd visszaraktam a húst a serpenyőbe, hozzáadtam a húslevest és a kókuszos-kesus pasztát. Kb. 30 percig félig lefedve pároltam, ezután a kókusztejet is hozzáadva még pár percig összeforraltam.

Tálalás előtt szórtam meg a megpirított kesudió másik felével. 



Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails