2013. március 20., szerda

Málnás profiterol



Sajnos, ez egy  olyan édesség, amit nem lehet abbahagyni:- tejszínes málnahab belül, még épp ropogós könnyű tészta, és étcsokis öntet kívül. És ha abbahagynánk, akkor még eláztatná a végén a töltelék meg a szósz a tésztát...
Az égetett tészta, amiből a képviselőfánk, az  eclair, a sós változat, a  gougeres  (recept itt) vagy a profiterol készül sokaknak mumus, én is befürödtem régebben már vele, bár lehet, hogy csak nem figyeltem rendesen az elkészítési utasításokra. Ez a változat valahol félúton van a horváthilonás (szerintem igen száraz) és a puha, nagyon vajas francia között, már többször bevált, hiába tartalmaz a liszthez képest egészen sok vizet is. Hihetetlen mennyiség lesz belőle, így ha nincs nagyon nagy vendégség, inkább a feléből ajánlom készíteni.
De lehet egy napot nyomózsákban tárolni a kész tésztát a hűtőben is, én is így tettem, és másnap ugyanolyan tökéletes képviselőfánkokat sütöttem belőle.
(A kisült sütik töltetlenül fagyaszthatóak is, ezt még nem próbáltam.)

A profiterol a képviselőfánktól egyrészt méretében különbözik, másrészt a megtöltés módjában: a pici gömböcskéket nem kell kettévágni, hanem egy kis lyukon (amit a gőz kiengedése miatt úgyis vágni kell a kész sütin) keresztül kell sima vagy ízesített tejszínhabbal megtölteni, majd feltornyozni és csokiszósszal leönteni. Igazán látványos desszert, és  könnyen lenyűgözhetjük vele az édesszájúakat.

Hozzávalók: ( kb 2x50 darab  minifánk vagy kb 50 darab közepes méretű képviselőfánk)

fél liter víz
10 dkg vaj
csipet só
25 dkg liszt
5 nagy vagy 6 kisebb tojás (ha a tésztát felezzük, akkor a 3 kisebb tojásos variációt válasszuk)

a töltelékhez:
20 dkg mirelt málna
2 dl tejszín
1 habfix
2 lap zselatin ( 4gr porzselatin)

a szószhoz:

1 dl tejszín
7 dkg étcsoki
vagy
3 ek porcukor
1 nagy ek. kakaó
5 ek tej vagy tejszín

A vizet a vajjal és a sóval egy vastagabb aljú, nyeles lábasban felforraltam, majd belezúdítottam a lisztet és egy fakanállal folyamatosan kevergettem, míg besűrűsödött. Akkor is folytattam a keverést, amikor a tészta már kezdett gombóccá összeállni - ekkor  már rendesen meg kell vele dolgozni, még legalább 2-3 percig - ilyenkor "égetjük" (és szárítjuk) a tésztát, innen van az égetett tészta név. A lábas belső felületén ekkor vékony bevonat képződik - szerintem nem is fehérnek, hanem világossárgának kell lennie, ahogy kicsit pirul a benne lévő liszt.

Langyosra hagytam  hűlni a tésztagombócot egy mély tálban, majd egyenként, nagyon alaposan, kézi mixerrel belekevertem a tojásokat. A végére kissé fényes, rugalmas, semmiképp sem folyós, élénksárga tésztát kapunk, ami előszeretettel mászik fel a mixer karjaira...

Ennél a pontnál, ha van időnk, jót tesz neki egy óra pihentetés szobahőmérsékleten.

Lehet sütőpapírral bélelt tepsire kiskanállal is adagolni, de ennél egyszerűbb egy habzsák vagy akár egy sarkán jó félcentisre kivágott nejlonzacskó. A pici profiterolokhoz  2-3 cm átmérőjű félgömböket nyomtam a tepsire és 210 fokra előmelegített sütőben jó 15 perc alatt sütöttem őket készre. A sütő aljára már bemelegítéskor betettem egy kislábast kétujjnyi vízzel, és miután  a sütiket betettem, rögtön  spircceltem is az aljára még vizet, hogy jő gőzős legyen a sütő, így szebbek lesznek.10 percig lehetőleg ne  nyitogassuk a sütő ajtajét, össze ne essen a tészta.
A sütőből kivéve1-2 perc után már meg lehetett fogni őket annyira, hogy egy kés hegyével oldalt kis lyukat nyissak az oldalukon, hogy a gőz eltávozhasson a belsejükből -  különben a tészta nem ropogós, hanem rágós, nedves lesz.

A mirelit málnát felolvasztottam és egy picit megrottyantottam a tűzhelyen, közben villával teljesen összetörtem - a magokat se vettem ki -, a meleg málnás szószhoz hozzákevertem 2 ek porcukrot, beletördeltem a zselatinlapokat és jól elkevertem. A tejszínt a habfix-szel keményre vertem, majd belemixeltem a kihűlt zselatinos málnát. Vékony csőrű habzsákból pillanatok alatt betöltöttem vele  a pici fánkokat, feltornyoztam őket, és ráöntöttem a csokiszószt, amihez a jó meleg tejszínbe tördelt étcsokit kell csak simára keverni (vagy a másik változatban a szósz összes összetevőjét kis lángon kell összemelegíteni).

A recept A sütés iskolája c. könyvből származik.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
Rita írta...

Kedves Piszke!
A gömbőcökre késsel a lyukat a sülés után kell vágni, vagy a sülés közben 1-2 perccel a sütőbe tevés után?
Köszönöm!

Piszke írta...

Kedves Rita!

A sütés után, ahogy icipicit hűltek és már meg bírod fogni, rögtön.

Related Posts with Thumbnails