2011. április 29., péntek

Marcipán-eper-proseccohab-torta




Bárhogy utálom a hosszú posztcímeket, vagyis a hosszú ételneveket, amikről mindig a többnek látszani akaró éttermek jutnak eszembe, jobb ötletem nem volt. Illetve eljátszottam mindenféle Piszke-kopirájt névvel is, mert ez a húsvétra készült torta saját fejlesztés, de ebben meg szerény és visszahúzódó lényem akadályozott meg. Így maradt a puszta leírás, azzal a magyarázattal kiegészítve, hogy már egyszer elmeséltem itt, mennyire szeretném, ha Anthon Berg, a  dán királyi udvar szállítója a mi utcánkba is rendszeresen szállítana... de nem jutott el fülükbe a gyengéd célzás. Maradt tehát a viszonzatlan rajongás a ötletadó csokijuk, a marcipános-epres-pezsgős iránt, és ebből született ez a süti. Csak azt tudom még hozzátenni, mint a tavaly húsvéti somlói tortánál: hosszú lesz, de megéri a fáradtságot.

Mandulás-csokis piskótaalap: (26 cm-es formához)

4 kisebb tojás
4 ek. cukor
2 ek. liszt
1 ek. kakaó
2 ek. darált mandula/mandulaliszt
fél kk. sütőpor

A sütőt 180 fokra előmelegítettem. 
A tojásokat robotgéppel sűrű, világos, krémes habbá vertem a cukorral, majd a többi hozzávalót hozzászitáltam, óvatosan összekevertem és a sütőpapírral bélelt kapcsos formában kb. 15 perc alatt megsütöttem. A kinyitott sütőajtóban hagytam kihűlni.

Két részre vágtam, az egyik lap ment a fagyasztóba, lesz más belőle.

Amíg a tészta sül, elkészíthető két következő réteg: az epres-joghurtos krém és a marcipánhab.

Az epres-joghurtos krémhez:

25 dkg eper
2 púpozott ek. porcukor
1 tk. vaníliakivonat
500 gr joghurt
2 dl tejszín
1 habfix
5 lap zselatin
3 ek. víz

Az első 4 hozzávalót összeturmixoltam.A zselatint a vízben megáztattam, lassan kevergetve kis lángon óvatosan simára  feloldottam, majd az epres krémbe  csorgatva kézi mixerrel belekevertem. A tejszínt habbá vertem a habfix-szel, és a joghurtos krémhez kevertem.
20 cm-es,  az alján sütőpapírral bélelt  fém tortaformába öntöttem, hűlni és dermedni hagytam. (Kb. 2 óra elég volt.)

A marcipános habhoz:

25 dkg marcipán
3 dl tejszín
3 lap zselatin
2 ek. víz

A lapzselatint a vízben felpuhítottam, majd óvatosan melegítve teljesen feloldottam.
A marcipánt elmorzsoltam és 1 dl tejszínnel kicsit összemelegítve sűrű krémmé kevertem össze. A tejszínt kézi mixerrel habbá vertem, fokozatosan hozzákevertem a marcipános részt is, majd hozzákevertem a langyos zselatint. A krémet a formába visszarakott mandulás piskótalapra simítottam. 
Hűtő.

Amikor az epres krém is megszilárdult, óvatosan a marcipánhabos réteg közepére fordítottam.

Ezután jön a borhabkrém, ami most prosecco-habbá alakult, ez az egyetlen munkásabb része a tortának.



Hozzávalók:

3 dl száraz prosecco
4 tojássárgája
7 dkg cukor
2,5 dl tejszín
2 lapzselatin
2 ek. víz

Egy lábasban vizet forraltam, és a fölé helyezett fémtálban kb. 10 perc alatt kézi mixerrel a duplájára, könnyű habos krémmé kevertem a tojássárgájákat, a cukrot és a proseccot. A lapzselatint beáztattam, majd a vizet leöntöttem róla és a meleg krémbe belekevertem.
Ezután a tálat hideg vízbe állítottam és kb. további 5 percig tovább keverve lehűtöttem a krémet.
A tejszínt habbá vertem, és beleforgattam a krémbe.

A hűtőben várakozó marcipános-epres rész tetejére öntöttem, és egy éjszakát dermedni hagytam. (Külön bónusz, hogy sikerült a mennyiségeket úgy belőni, hogy a borhab normálisan befedte  az epres réteget, és nemcsak oldalra jutott belőle :))

A torta tetejére 30 dkg fagyasztott ribizlit 2 ek cukorral felfőztem, hozzáadtam még 2 ek. ribizlilikőrt is, átpasszíroztam, és a biztonság kedvéért fél csomag piros tortazseléporral is átmelegítettem a szirupot. 
Ez klasszikusan zselésítő nélkül menne, miroir-nak hívják fransziásan, de képtelen voltam megjegyezni a behízelgő képű, ám általam igen csodált James Martin receptjét a Tv Paprikán.

Bár az ibolyás macaronok sehogysem illettek a képbe, de ha már sikerültek, akkor főszerepet kaptak az ünnepi torta tetején. Ha engem kérdeztek, ez a torta: nem túl édes, könnyű, elegáns, a prosecco-hab pedig mindent visz.

14 megjegyzés:

Eszter írta...

Nagyon jó! Egyszer biztosan kipróbálom!

Kormi írta...

Csodálatos ez a torta, biztos nagyon finom! Szuper a macaronos díszítés!

Thrini írta...

Nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy tortából nagyon jó vagy!! Csak lesek! :)

flatcat írta...

Húúúú....
Nagyon tetszik! :)))

Reni írta...

Na ez a nem semmi! :) A torta önmagában is szuper, de ez a macaron-os díszítés... Csudálatos! :)

á la carte kulinaria írta...

Jaj, de csodálatosan szép!!!!!

Piszke írta...

Köszönöm szépen:)! Ez nagyon sikkes torta lett, a marcipánon kívül aligcukorral, nagyon könnyű, dessszertgyűrűben meg 100%-osan elegáns lenne. A macaronok véletlen kísérlet eredményei, csak reménykedtem, hogy megússzák az ibolyák a sütést, de megúszták.

Kormi írta...

Az éjszaka ezzel a tortáddal álmodtam, hogy megkóstoltam, és mennyei volt :-) Pedig már több mint egy hete olvastam a recepted :-)

Piszke írta...

...az álmok nem hazudnak :)

Névtelen írta...

Nagyon szuper recept, gratulálok hozzá!
Elkészítettem, és túlzás nélkül állathatom, életem eddigi legjobb tortája!

Piszke írta...

Köszönöm :) és nagyon örülök!

matyi írta...

szia,
őrült jól néz ki...és tuti finom
a tesztje hétvégén lenne...
vajon ebben a zord márciusi időben friss, ámde bizonytalanul élvezhető eperrel, vagy mirelittel érdemes próbálkozni?
a kérdésemre egy mentség van...a személyi számom 1-gyel kezdődik :)

további sok-sok szuper receptet kívánok...a mi örömünkre! :)

Piszke írta...

Én is spanyol import eperrel csináltam ( a marokkóit inkább nem használom mert kicsit tartok a higiéniás körülményektől) ott már szabadföldi, jóillatú ilyenkor. (És igen, meg szoktam szagolgatni a dobozokat a boltban :)) Mirelitből is lehet egyébként nyugodtan, csak arra kell vigyázni, hogy egy gyors mosással el kell róla távolítani az esetlegesen a mélyhűtőben rá kicsapódott párát-jegesedést, mert az ugye felolvasztás után hígítja, és akkor nem fog stimmelni a zselatin mennyisége - nagyon ki van számítva, hogy épp megdermedjen, tartson, de ne legyen gumis. személyi szám 1 vagy 2, inkább kétszer kérdezze meg mindenki, minthogy csalódjon a receptben :)

matyi írta...

Köszi a gyors választ! :)
Akkor tartva magam az utolsó mondatod jó tanácsához, még 1 kérdés..
Az epres krémnél a 2 óra hűlés-dermedés mélyhűtőt jelent, vagy csak sima hűtőt?

jó hétvégét! :)

Related Posts with Thumbnails