2010. október 6., szerda

Almáspite dzsem

 Az idei - késői - nagy felfedezés. Biztos jó felmelegítve, vaníliafagyira öntve, valami kis linzerrel vagy keksszel és tényleg kész az almáspite-életérzés, de az igazi jó dzsem arról ismerszik meg, hogy az ember térül-fordul, kanalaz itt-ott a kanyarban a konyhában kinnhagyott maradék félüvegből, és az hipp-hopp észrevétlen kiürül. 

Ez egy ilyen dzsem. 

Ráadásul gyönyörű: az apróra vágott almakockák a főzés során üvegessé válnak, úgy üldögélnek a vajas kalácson, mintha valaki megszórta volna feleslegesnek ítélt drágakövekkel. Csináltam goldenből, az sárgásabb-okkeres színű lett, a jonatán viszont a héjától halvány rózsaszínes. Pirospont még, hogy nem kell bele semmilyen tartósítószer: az alma magas természetes  pektintartalmát egy kis trükkel megőrizve egészen sűrű dzsemet kapunk, és ugyan a cukor is tartósítószerként működik, de azt a receptben - mint általában az amerikai receptekben  - egyből megfeleztem, így kifejezetten hűvös kamrában vagy hűtőszekrényben kell inkább tartani.
A mérték miatt ez egy kicsi, kétüveges adag, tökéletes elfekvő almák hasznosítására, de ha töbször mérjük össze az alma és a víz mennyiségét, mindjárt komolyabb tételben is elkészíthetjük.

Hozzávalók:

4 nagyobb alma

víz

fél citrom leve

20 dkg cukor

egy csapott kk. őrölt fahéj

2 szegfűszeg

fél csapott kk. őrölt szegfűbors vagy 3 szegfűbors-szem

1 tk vaníliakivonat vagy 1 zacskó vaníliás cukor

Az almákat meghámoztam, négybe vágtam, a magházat és a körkörösen levágott héját félreraktam. A negyed  almákat apró, fél centis  kockákra vágtam. A felkockázott almát beletöltöttem egy mérőedénybe, úgy hogy az 500 ml-es jelzésig érjen, és annyi  vízzel töltöttem fel, hogy az almakockákat épp ellepje. Az egészet vastagabb aljú lábasba öntöttem, hozzáadtam az összes fűszert ( ha vaníliás cukorral dolgozunk, azt csak a főzés végén kell hozzáadni), a cukrot és a citromlevet, és beleraktam a levágott héjat  és a magházakat is. (Abban van a vitamin meg a pektin.) Nagy lángon erős forrásig főztem, és innentől még körülbelül 10-15 perc kell,erős lángon, kevergetve, hogy az almakockák üvegessé váljanak. Ekkorra   szinte átlátszóvá válik a héj is - ezt kiszedtem a dzsemből (és megettem, nagyon finom) a magházzal együtt. Ilyenkor még nem tűnik igazán sűrűnek, de kb. 24 óra kell, hogy a végleges  állagot elérje.Kigőzölt üvegekbe töltöttem, 5 percre fejre is állítottam és száraz dunsztban hűtöttem ki.

A recept innen.



11 megjegyzés:

Beastie írta...

ez kell! köszi

chriesi írta...

Mmm jaj!! Fahéj, alma mi kell még? Én tavaly almaborosan csináltam. Viszont nekem tilos lekvárt főznöm, legalább 50 üveggel van a kamrában:D

Piszke írta...

NM :9

Rendben van az az ötven üveg, DE ilyen nincs :)

Zsiri írta...

Idén pont azon járt az eszem, hogy valamilyen darabos fűszeres alma lekvár féleséget tennék el, fincsi téli sütikbe :) Köszönöm, gondolatolvasó vagy :))

chriesi írta...

Mennyire igazad van. :DDD

Unknown írta...

Szia,
szerinted mit ronthattam el, nekem nem sűrűsödött be, olyan öntetszerű lett. Lehet ezt még így utólag sűrűsíteni, vagy ez már így marad... Hűen követtem a receptet, csak négyszeres mennyiséggel. Már annyira vágytam az ízére, ráadásul gasztroajándéknak is szántam. :-( Van ötleted?
Köszi szépen

Piszke írta...

Szia Saffron,

bocs hogy csak most értem ide! Nem tudom mi lehetett a baj,már csináltam háromszor almalekvárt, és sose volt ilyen gond, csak pár tippem van:
-Milyen almából csináltad? Lehet a fajta a probléma - lehet levesebb almák voltak.
A főzési idő? Talán kis lángon tovább kellett volna még főzni.

Nem tapasztaltad, hogy másnap már nem olyan folyékony? Picit szilárdul még, épp mint a mesterségesen pektinezett dzsemek.

De ha még így túl folyékonynak ítéled, tegyél bele 1 ek dzsemfixet (kivéve ha pont nem ezt akartad elkerülni :( ) forrald át újra és meg van mentve a projekt :)!

Piszke írta...

Ja még a főzési időhöz: mikor kezdenek üvegesedni az almakockák, és a héj is szinte átlátszó, akkor van kész.

Göcsei - Szabó Ander Kata írta...

Ahhh!!! Micsoda ajándék !

Tőled- nekem!!

Tudod, mióta nincs pénzem.. sokkal többet gondolok a karácsonyra :-))

És az ajándékozásra.. kinek mit adjak a (majdnem) semmiből..

EZT!!!!

1 000 000 köszi!!

Piszke írta...

Ez igazi szívetmelengető ajándék, igazi otthon-íze van. Biztos örül majd, aki kapja!

Beastie írta...

2 év eltelével el is készültek. Most a héjukt eszem. Pazar. Háromszoros adag is kevés lesz szerintem. Amúgy pedig köszi

Related Posts with Thumbnails