2008. január 14., hétfő

A túrós zsömle dicsérete



Még az ünnepek alatt szúrtam ki kicsi Vú receptjét, rögtön ki is próbáltam. Csakhát mindig toltam, toltam tovább, hogy még aktuálisabbak felkerüljenek. Most látom, hogy azért másnak is feltűnt, tegnap Max számolt be róla, ma 5 perce láttam a reformos változatot (de nem tudom kinél, mert haladt a blogroll!!) így mostmár muszáj nekem is írnom róla, és ajánlanom mindenkinek. Nyilván az ünnepek miatt volt kevésbé népszerű, pedig igazán megérdemli. Ahogy Vú-nak már megírtam, nálunk kiütött a nyeregből minden más otthoni sós péksüteményt, részben az íze, részben a hihetetlen egyszerűsége miatt. A dagasztás nélküli kenyér hosszas kelesztése és sütése a munkanapokba való beillesztésnek makacsul ellenállt. Itt van azonban ez a zsömle, úgyhogy rohangálás ide vagy oda, 25 perc alatt ott illatozik a vacsoraasztalon, reggel útnak indul a tízórais dobozban, a maradék pedig a fagyasztóban várja az olvadást.


Hozzávalók:

15 dkg félzsíros túró
7 ek tej
6. ek. olaj
20 dkg liszt
12 gr sütőpor
1 csapott tk. só
1 ek. lenmag
1 ek .szezámmag

A sütőt bekapcsolom 200 fokra.
A túrót és a folyadékokat turmixba vagy az aprítóba teszem, attól függ, dupla adagot készítek-e. (Majdnem mindig.) Egy perc alatt összesimulnak. Ekkor a túrós folyadékot tálba öntöm, hozzáadom - ha van időm, szitálom - a sütőporral elkevert lisztet, a magokat és a sót. Egyetlen perc alatt tésztává gyúrom. ( Nagyon könnyen kezelhető, nem ragadós.) Vastag (kb 6-7 cm átmérőjű) hurkát sodrok belőle és 5-6 részre vágom. A részekből sima felületű gombócot gömbölyítek ( ez a leghosszadalmasabb művelet, mert a tészta igen ruganyos), kicsit lelapítom őket, a tetejüket egy vizezett éles késsel keresztbem megvágom, pici tejjel megkenem és megszórom még némi maggal.

A "haladjunk" jegyében én bizony még soha nem pihentettem 20 percig - igazából a sütőpor dolgozni kezd azonnal, ha nedvességet kap - így ha ekkorra a fontolva haladó sütőm felmelegedett, azonnal be is teszem őket.

15-20 perc alatt megsülnek és szép aranybarnák, picit ropogós héjúak, belül pedig foszlósak lesznek.

A sütőpor mennyiségére nagyon kell figyelni, nehogy túlszaladjon, mert akkor sütőporízű lesz. Sőt aki Vánczá-t használ, abból elég szerintem bőven 10 gr is. Tapasztaltam már, hogy valahogy erősebb hatásfokú, mint más sütőporok, szerencse, hogy tegnap nem is volt dupla adaghoz elég itthon belőle, és majdnem elrontottam másfél zacskóval is.

Alufóliába csomagolva másnap sincs kutya baja, a fagyasztást kiválóan tűri.

Nemcsak félzsíros tehéntúróból csináltam már ( és ekkor kiderült, hogy a Plus-os 0,5 kg az tulajdonképpen csak 42 dkg :-(( ) hanem a szintén Plus-os, félkilós dobozban árult sovány tehéntúró elnevezésű krémszerű izével is, erősen gyanítom, ezt értik a németek a túró alatt. (quark?) Tökéletes lett ezzel is.

Meg fogom teljesőrlésűből is próbálni, és szerintem tavasszal-nyáron szuper lesz friss zöldfűszereket belekeverni. Csak egy kis vaj hozzá, míg langyos......

Kicsi Vú-é az érdem.


11 megjegyzés:

Max írta...

Gratula!

Jól néznek ki:-))
Igazából a németek teljesen sovány túrót használnak, valószínű hogy azért nem kell a teljes mennyiségű liszt, amit KicsiVú is ír, mert a zsírossága miatt nem vesz fel annyit.
max

Gabojsza írta...

Most már nekem is ki kell próbálnom! :-)))

Piszke írta...

csak tudnám kinél volt a reformos... de tudom, hogy csak teljesőrlésűből volt, olaj csak két kanál, tej meg 10. A tesóm pont ezt kérdezte tőlem tegnap.

Cukroskata írta...

Remekül néznek ki ezek a zsemlék, ki fogom próbálni :-)Igen a németeknél nincs is ilyen zsíros túró, mint nálunk.

Adéle írta...

Szia Piszke!

Nálam van a reformos :-))))!

http://cuisineadele.blogspot.com/

Adél
(La Cuisine d'Adéle)

Piszke írta...

Köszi Adéle, legközelebb - mondjuk. kb. holnap :-)) - így fog sülni!

Névtelen írta...

Szia,
Az imént sütöttem meg a zsemléket:)Kicsit tömörebb lett az állaga, mintha nem lenne teljesen megsülve, de amugy nagyon finom, langyosan ettem.Én 6 db-ot csináltam a megadott mennyiségből,de legközelebb azt hiszem többet fogok,hogy jól átsüljenek.Amugy a liszten kicsit módositottam, fele kenyérliszt, fele tk tönkönybúzalisztből.
Köszönöm a receptet, azt hiszem megsütöm még a jövőben,mert elkeserit a boltokban kapható zsemle és kenyérválaszték:(

Házimanka

Piszke írta...

Kedves Névtelen!

Ha teljes kiőrlésűt használsz, akkor feltétlenül több folyadék kell hozzá, biztosan ezért lett tömörebb. Ezen lehet szitálással is segíteni. Én mostanában úgy sütöm, , hogy 1/3 teljeskiőrlésűt teszek bele, és további 3 kanál tejet. Pont tegnap így sütöttem, teljesen átsült, belül foszlós, kívül ropogós volt, 5 darab. ha kicsit meglapítod a zsemléket, talán nem lesznek olyan zsemleszerűen szépek, de az átsülést az is segíti.

Névtelen írta...

I will not approve on it. I think polite post. Specially the title attracted me to study the whole story.

Piszke írta...

Send a mail. You can find my address on the right side.

Névtelen írta...

Amiable post and this enter helped me alot in my college assignement. Thanks you on your information.

Related Posts with Thumbnails