2008. január 3., csütörtök

Sacher-torta nemcsak karácsonyra




Mivel az ünnepeket a viszonylag sok sütés-főzésen túl az édes semmittevés - gyerekezés, olvasás, alvás gyerekezés, olvasás - luxusával töltöttem, nehéz belelendülni a munkás hétköznapokba. Nem is kezdem 100 %-on csak a jövő héten, viszont a sok új blogbejegyzés némi lekifurdalással töltött el. Nem is tudom mivel kezdjem, Ági kérdésére is fontolgatom a választ, van jópár - bár némileg aktualitását vesztett - receptem és képem, és számos kép nélküli receptem, mert próbáltam a családot és a vendégeinket, illetve az ünnepi hangulatot nem zaklatni a fotózással. Maradékokat pedig nehéz kreatívan fotózni. Vagy inkább az kíván több kreativitást?
Ami vitán felül a legnagyobb sikert aratta, az a Mamma receptje alapján késztett Sacher-torta, a karácsonyi vacsorához. Be van rendelve a Válogatós Gyerektől a nyári szülinapra - sok!!!!csokilevéllel, anya!!!-, ami nagy szó a torta egyszerű eleganciájához képest azután, hogy volt már kívánságként tűzhányó(alakú) torta (megcsináltam) vagy marcipános focilabda-torta (megrendeltem).
Mindenesetre a karácsonyi vacsorán túl az ünnepek alatt kollektíve, amíg tartott, mindenki Sacher-tortát reggelizett, és mondhatom, ennél hedonistább téli szünidős feelinget nem nagyon tudok elképzelni. Stabil helye lesz a karácsonyi menüben (ideértve a reggelit is) mostantól.
Köszönöm, Mamma!

Hozzávalók
(26 cm-es kapcsos formához)

15 dkg étcsoki(min 60 %-os)
12,5 dkg vaj
6 tojás sárgája
6 tojás fehérje
12, 5 dkg cukor
5 dkg étkezési keményítő

5 dkg liszt
5 dkg darált mandula
1 tk. sütőpor
1 csipet só
1 ek. vaníliakivonat (vagy 2 csomag vaníliás cukor)

a mázhoz és a töltelékhez:

40 dkg barackdzsem pürésítve
1 ek. rum( vagy konyak)

csokimáz:
12 dkg étcsoki ( minimum 60%-os)
15 dkg porcukor
2 dkg vaj
4 ek. forró víz



Mindent Mamma instukciói alapján csináltam, mégis úgy izgultam, mintha életemben először sütnék piskóta jellegű süteményt és nem legalább kétszázadszor.

A sütőt 180 fokra előmelegítettem.


A csokit a vajjal együtt óvatosan felolvasztottam vízgőzön, félretettem, a tojássárgákat fehéredésig kevertem a porcukorral és kemény habot vertem a tojásfehérjéből. A tojássárga-porcukor keverékhez tettem a sütőporral elkevert lisztet, a mandulát, a keményítőt, csipet sót, a vaníliaaromát, majd a langyos  vajas csokoládét, a végén pedig óvatosan két részletben a tojáshabot. (Első részét vagányabban, a másodikat óvatosabban átforgatva.)
A kivajazott-zsemlemorzsázott (csak alul!) tortaformát az előmelegített sütő alsó rácsára tettem, 45 percig sütöttem (35 után letakartam alufóliával a tetejét), aztán a lekapcsolt sütőben hagytam 15 percre.
Gyönyörű magas torta-alapom lett, a közepe persze magasabb volt, de aztán nem is kellett kozmetikázni, szépen visszalapult vízszintesre.

Amikor a torta kihűlt, vízszintesen kettévágtam és az aprítógépemben pürésített jó kis sk. házi barackdzsem jó kétharmadát a két lap közé töltöttem. A tetejére és az oldalára szép vékonyan elosztottam a maradékot, és másnapig félretettem hűvös helyre a sütit.Ezalatt a barackdzsem kicsit rászikkadt-beszívódott kívülről, ami azért jó, mert kevesebb az esélye, hogy esetleg a csikomázzal összekulimászosodik.

A csokimázhoz mindent egy kisebb lábasban összeolvasztottam, és a legnagyobb konyhakésemet használva bátran rákentem a tortára.Gyönyörűen sikerült, csak azt hagytam ki a számításból, hogy a kiskorúaknak annyira ízlett a csokimáz-maradék a kislábasban, hogy amíg 5 percre magára hagytam a tortát, szorgos kis ujjacskák mély árkokat szántottak a kész mázba....(még a Nagyobb is, aki persze azzal védekezett, hogy a Kisebb javasolta...) Restauráltam a mázat, hűvösre raktam a sütit, a futórózsán fellelhető leveleket étcsokival bevontam, a csoki újraszilárdulása után az igazi leveleket lehúztam a csokilevelekről, ezeken, és némi fehércsoki-reszeléken (hó)
keresztül gázol a rénszarvas.

Demel vagy Sacher, nekem ez ízlett a legjobban!

A torta kiválóan elállt a hűtőben nemcsak felvágatlanul, hanem kis alufólia-támogatással felvágva is, és csak egyre jobb lett.

4 megjegyzés:

Mamma írta...

Ó, nagyon örülök, hogy ennyire ízlett Nektek!
Arra már nem emlékszem, hogy milyen volt rajta anno a máz, de már rég úgy csinálom, mint az ischli kockáét, és én sem variálok három fajta csokit:-)
Felvágás nélkül amúgy 3 napig is eláll, Sacherék is ezt javasolják.

Most legalább befejezem végre a Sacher-sztorit is!

Piszke írta...

hm, hm, mi elmentünk szenteste után,így a 25-i, 29-i, és 30-i reggelink volt.Semmi baja nem volt a hűtőben.

Névtelen írta...

Most kezdtem csak sütkérezni, nagyon finom volt eddig bármi, amit a receptjeid alapján sütöttem, illetve a technikai jellegű trükkök is nagyon hasznosnak számomra, az ilyen laikusok, mint én szó szerint követik az útmutatásod...gondolom ezzel nem vagyok egyedül...épp ezért írok,egyrészt megköszönjem, másrészt a mai alkotásom épp emiatt majdnem fuccsba ment ...a Sacher receptedben az elkészítésnél nincs benne a vaj mikor adjuk hozzá...már összeállítottam a tésztát, már a formában volt, amikor még egyszer átfutottam a hozzávalókat, akkor vettem észre, hogy a vaj kimaradt, utólag hozzáadtam,most sül...egy teljesen antikonyhatündé, de azért próbálkozom hála neked és a recepjeidnek

Piszke írta...

Hu köszönöm, hogy szóltál! Tényleg nincs benne normálisan, (illetve sehogyse) pedig pont ezért igyekszem inkább részletesebben ( és ezért talán bonyolultabbnak tűnő magyarázkodással) leírni a recepteket, hogy annak is, aki először kezd bele, vagy nem annyira gyakorlott, sikerüljön. Már javítom is. Ha pedig bárhol valami nem világos - vagy valami hiányzik a hozzávalók közül, mert az is előfordult már - csak írj nyugodtan, mindennap megnézem a kommenteket és igyekszem válaszolni, bármi felmerül.

És aki belevág egy Sacher-tortába, az szerintem nem antikonyhatündér :).

Related Posts with Thumbnails