2007. augusztus 13., hétfő

Csokoládés körtetorta


Mondtam neki, hogy ez valami tévedés lesz, hogy mindig szeptember elejét lesem, mert nagyon oda kell figyelni, amikor a körtéi a beletörikafogam és a vacakcsöpögős közötti ideálisanmégzöld állapotban vannak. De hiába, a globális felmelegedés - vagy a két kis jégkorszak közötti melegebb időszak - megtette a magáét. Már augusztus elején menteni kellett a menthetőt, ezért telepakoltam a hűtőt körtével, és boldogan rágicsálok a Kisebbel, meg próbálom minél változatosabban frissen feldolgozni, mivel a ropogós körték súlyos megcsúfolása bármilyen körtebefőtt készítése.


Hozzávalók:

a linzertésztához:

15 dkg liszt
12,5 dkg vaj vagy margarin
5 dkg cukor
1 tojás

a töltelékhez

4 szép, ropogós (hozzá nem értők szerint éretlen) körte

6 db babapiskóta
1 csapott ek. liszt
1 ek. kakaópor
3 tojás
5 dkg jó minőségű étcsoki


A linzertésztát gyorsan összeállítottam: a lisztet meg a vajat morzsásra aprítógépeztem, belegyúrtam a tojást ( kicsit megszabadítottam a fehérje egy részétől, mivel tulajdonképpen fél adag tésztát csináltam) meg a cukrot és betettem a hűtőbe. Igazából legalább egy órát pihennie kéne, de most erre nem volt időm, negyedóra múlva kivettem, lecsíptem belőle egy tenyérnyi darabot, nagyjából kört nyújtottam belőle, rányomtam a 26 cm-es tortaformám alját, ott pontosan körbevágtam,beletettem a formába, jól megszurkáltam villával, a maradékot a különvett darabbal összegyúrtam, hosszú gilisztát nyújtottam belőle és feltapasztgattam kb. kétcentis peremnek a tortaforma oldalába. A 180 fokra előmelegített sütőben 15 percet sült elő; én még sose sütöttem babbal vagy ilyesmivel, a szurkálás elég, kicsit felpúposodik, amikor kiveszem újra megszurkálom és nincs semmi gond.

A körtéket meghámoztam és cikkekre vágtam.

A babapiskóta is az aprítógép kései között végezte, a csokival együtt ( aa, de sajnáltam, kétféléből tettem bele egy kicsit, egyik 60as, a másik 70es, ecuadori meg amazonas menti, na szóval ezeket szerintem arra találták ki, hogy este 10 körül csendben olvadozzanak az ember szájában, és nem arra hogy feldolgozzuk). Hozzákevertem még a lisztet és a három tojás sárgáját, a fehérjét habbá vertem és két részletben - az elsőt durvábban, a másodikat óvatosabban - hozzáforgattam a többi anyaghoz.

A körtecikkeket szépen berakosgattam a félig sült linzeralapba, rákerült a csokis öntet és még 10 perc kellett nekik együtt a sütőben. (Itt lehet játszani az elektromos sütővel, ha egy kicsit jobban megpirult már a linzer, át lehet váltani felső sütésre.) A csokis öntet olyan brownies jelleget ölt, lehet lágyabbra is hagyni a hőfokot mérsékelve, de így teljesen sűrű piskótaszerű lett.

Egy doboz creme fraiche pont erre várt a hűtőben, de a szeptemberi lejárat ellenére érdekes rózsaszín képletek bukkantak elő a fólia levétele után, így csak maradt magában, és az utolsó morzsáig elfogyott.

A linzertészta az én alapszakácskönyvem, a Horváth Ilona receptje ( és itt látható, nem vagyok egyedül : -)), az ihlet pedig Jamie Olivertől jött, de a kamrám aktuális tartalma erősen átalakította az ő receptjét. A liszt illetve a bababpiskóta helyett nyugodtan kipróbálható darált dióval vagy mogyoróval vagy mandulával, tökéletes párosítás.


Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails